Foredrag:

De jødiske bosættelser

Flere generationer er i dag født og vokset op i bosættelserne i de besatte områder. Det gør det meget sværere nogensinde at fjerne bosættelserne, uanset hvad man ellers mener om dem og mulige løsninger på konflikten.
Flere generationer er i dag født og vokset op i bosættelserne i de besatte områder. Det gør det meget sværere nogensinde at fjerne bosættelserne, uanset hvad man ellers mener om dem og mulige løsninger på konflikten.
 
 
Det begynder ofte bare med et skur (herover). År senere har den lille jødiske bosættelse udviklet sig til en hel by.

Det begynder som regel bare med et skur. Det ser ikke ud af meget. Men de jødiske bosættere tænker strategisk. Et års tid senere bliver hytten på den forblæste bakketop skiftet ud med et par mobile barakker. Efter endnu en årrække er skuret blevet til en mindre landsby med moderne beboelsesejendomme i beton, butikscentre, børnehaver og skoler.
 
Mange steder i verden ville sådan en byggeaktivitet blive set som udtryk for en driftig politisk ledelse, der sørger for at bekæmpe boligmanglen og som opfører små, velindrettede nye satellitbyer udenfor de overbefolkede, forurenede bycentre. 
 
Her i Mellemøsten er intet dog så enkelt. 
 
Om byggeaktiviteten er god eller skidt afhænger af, hvem der skal bo i husene. I hvert fald hvis husene bygges på Vestbredden eller i Øst-Jerusalem. Er beboerne palæstinensere, er byggeriet en fantastisk ting, set med manges øjne. Er det derimod israelske jøder, der flytter ind, er bygningerne et stort problem, for så koloniserer israelerne et område, hvor palæstinenserne drømmer om en gang at oprette deres stat. Så om husene er gode eller problematiske afhænger af, hvilket navneskilt, der bliver skruet på dørene.
 
 

Bizzart er det, at en stor del af de huse, som anses for at være en trussel imod drømmen om en palæstinensiske stat, opføres af palæstinensiske bygningsarbejdere. Der er nemlig stor arbejdsløshed i de palæstinensiske områder.
 
Intet i Mellemøsten er så simpelt!
 
Bosætterne kalder det ikke Vestbredden eller besat område. De taler om Judæa og Samaria. Ved at bruge områdets bibelske navn er forbindelsen til Gud også etableret. Gud er indehaveren. Bibelen er skødet. Og jøderne forpagterne af Guds hellige land. 
 
Det her handler ikke om, hvad der er ret og rimeligt i banal profan forstand. Jorden her er hellig, og en del af en guddommelig plan, som langt overstiger vores fatteevne. Det er ligegyldigt om jeg er enig eller ej, kan forstå eller acceptere det eller ikke kan. Det her handler om Messias’ kommer og verdens forløsning. Og for det må alt andet vige.
 
Derfor handler det ikke om at overbevise palæstinenserne, de arabiske naboer eller resten af verden om det rigtige og rimelige i at jøder skal bygge og bo her. I bedste fald vil de alligevel ikke forstå det. I værste fald, og det er det man forventer, vil de modarbejde det. For det er det, man når man er jøde af den her udgave, forventer af verden.
 
 
Der er dem, der tror, at bosættelserne er årsagen til konflikten. Det er ikke korrekt.

At bygge her er ikke bare et spørgsmål om at løse et boligproblem eller at skabe noget fast ejendom. At bygge her… eller rettere at bygge til jøder her, er at være Guds redskaber og redde en verden, som ikke selv kan forstå det.
 
Det hellige Land besidder man, når man bygger. Jo mere beton, jo mere ret. Her er sten magt.

* * *

Vil du læse andre ting, jeg har skrevet om de jødiske bosættelser i de besatte områder, kan du klikke på linket her.
 

 
Klik her, hvis du vil videre til siden med oversigten over kommende foredrag. Her kan du se, om jeg på en af mine kommende foredragsturneer holder dette foredrag.