Den britiske kunstfotograf Michael Kenna er glad, når det er snevejr. For sneen dækker landskabet og fjerner alle forstyrrende detaljer. Jordens overflade reduceres til udelukkende at være lette former, som kun antydes i et antal lyse gråtoner. Én enkelt eller ganske få sorte eller koksgrå former bryder dramatisk denne lyse ensformighed.
Sneen hjælper Kenna med at reducere alt til dets absolutte minimum. Denne monotone ensformighed lyder måske kedelig, men i Michael Kenna’s objektiv bliver det næsten til en religiøs tilbedelse af naturens guddommelige former frataget al kirkens byzantinske liturgi, reduceret til grundstoffernes elementer.
I
videoen "Michael Kenna Hokkaido" er der en meget beskrivende scene, hvor han på knæ i sneen, langsomt og ærbødigt, nærmest som i religiøs bøn, med sit kamera nærmer sig det nøgne, sorte skelet af et træ i gold vintersøvn. Et klassisk Kenna motiv, som det næsten synes som om han er i en mystisk dialog med.
Når jeg ser Michael Kenna’s fotos, så ophører den indre diskussion hos mig, om hvorvidt fotografi også kan være kunst. Kenna’s fotografi beviser endegyldigt, at det
kan det. Hos mig er der ingen tvivl. Kenna's fotografi er en følelsesmæssig og åndelig fortolkning af virkeligheden.
Michael Kenna’s minimalistiske kompositioner er lige så meget grafisk kunst, som det er kunstfoto, skabt ved og med den fotografiske proces.
Grafisk kunstfotografi kunne man måske kalde Michael Kenna’s arbejde, som altid handler mere om former, om lys og skygge, vist i sort og hvidt. Træer og grene imod den hvide himmel. Græsstrå og hegnspæle i det snedækkede landskab. Sten og pæle i havet. Så lidt som muligt. Alt skåret ned til det absolutte minimum. Ingen forstyrrende elementer. Meditation over naturen destilleret ind til et absolut minimum.
Har det ikke sneet, opnår Kenna til tider den samme effekt med at slippe af med alt for mange forstyrrende detaljer ved at bruge meget lange eksponeringstider, som udvisker vand, skyer og alt andet, der bevæger sig. Nogle gange bruger han eksponeringstider helt op til 10 timer.
Michael Kenna arbejder næsten udelukkende med et gammelt, analogt 6x6 Hasselblad-kamera. Derfor er de fleste af hans billeder kvadratiske, og jeg har aldrig set et farvebillede fra hans hånd, så jeg vil antage, at han kun fotograferer i sort-hvidt.
Født i Widnes i England i 1953 i en katolsk arbejderklassefamilie som en ud af en søskendeflok på seks, studerede Michael Kenna som ung kunst, fotografi og trykkekunst. I 1977 flyttede han til San Francisco, hvor han blev overvældet af antallet af gallerier og museer, der ville udstille og sælge en talentfuld fotografs værker. San Francisco har været hans hjem lige siden.
I 1987 besøgte Michael Kenna Japan for første gang for at udstille sine billeder. I løbet af opholdet blev han totalt forført af landskabet. I løbet af årene har han rejst landet tyndt og fotograferet det på kryds og tværs.
Forbindelserne imellem Michael Kenna’s minimalistiske, grafiske fotografiske stil og traditionel japansk kunst og kalligrafi er tydelige. Der er dem, der siger, at Kenna’s arbejde er fotografiets svar på den japanske haiku-digttraditionss strenge, rigide regler og formkriterier.
Kenna’s billeder har været udstillet på gallerier og museer over hele verden fra National Gallery of Art i Washington D.C. til London’s Victoria and Albert Museum.
Interessante links med og om Michael Kenna
Internettet er fuld af websites om og med Michael Kenna og hans fotografi, og på Youtube kan du finde massere af videoer om ham. Herunder har jeg blot udvalgt en lille del af dem.
Kenna’s hjemmeside Michael Kenna’s egen hjemmeside kan du se kunstnerens præsentation af sig selv.
Michael Kenna På websitet
"121 Clicks" beskrives Michael Kenna som en "fænomenal fotograf kendt for sine åndeløst smukke, stemningsholiske monochrome landskaber".
Minimalistisk fotografiTed Forbes fra Art of Photography fortæller om Michael Kenna. Han indleder med at diskutere ligheder og forskelle mellem Sebastiao Selgado og Michael Kenna. Forbes analyserer Kenna’s fotografi, hvilke af fotografiets mestre, der har haft indflydelse på hans arbejde, og konkluderer, at Kenna’s arbejde kan spore sine rødder i alt fra zen budisme til Bauhaus og gestalt.
Ted Forbes kommer her med endnu et foredrag om Michael Kenna’s fotografi. I denne video tager han udgangspunkt i Kenna’s bog
”Images of the Seventh Day”.
Med udgangspunkt i den minimalistiske komposition giver
Ted Forbes endnu en gang Michael Kenna’s fotografi en analytisk behandling.
Michael Kenna på Okkaido Som beskrevet ovenfor er der klart en masse paralleller imellem Michael Kenna’s minimalistiske, grafiske fotografi og traditionel japansk kunst og kalligrafi. Det ser man også tydeligt i denne video, hvor Kenna faktisk besøger den japanske ø Okkaido.
På udflugt med Michael Kenna Michael arbejder på øen Shinan i Syd-Korea. At følge manden rundt og observere ham arbejde giver et fantastisk kig ind i, hvad Michael Kenna’s fotografi handler om.