Fotoskolen 08:

Mine egne små uhøjtidelige foto-lektioner

Det følgende afsnit her på "Min Egen Private Fotoskole" er blevet føjet til senere end det øvrige. Det er gjort fordi flere læsere af de tidligere afsnit ofte spurgte mig, hvad jeg selv gjorde i forskellige situationer, eller hvad jeg mente om dette eller hint indenfor fotografiet. Derfor disse følgende afsnit, hvor jeg beskriver, hvad jeg selv gør indenfor de dele af fotografiet, som jeg selv dyrker. Mine egne foto-lektioner, kunne man kalde dem.


 
 
Min søn Jonathan, som jeg fotograferer så meget med, som jeg kan, og nyder det i fulde drag, her i en skov et eller andet sted i Midtjylland.

På denne side samler jeg enkelte af mine egne observationer og erfaringer fra mit eget fotografi ude i marken. Her er ikke nogen unikke  ”guldkorn” at hente. Intet andre ikke allerede har opdaget og fortalt om lang tid før mig. Men det her er ikke desto mindre nogle af mine erfaringer, som måske kan komme andre til nytte.
 
Jeg er ikke voldsom stærk i det foto-tekniske. Og fotografi er fuld af teknik. De sidste mange år har jeg opgraderet mine kameraer, længe inden jeg til fulde havde lært at udnytte, hvad den gamle model magtede. Selv nu udnytter jeg kun en lille brøkdel af de mange features, som mine kameraer stiller til min rådighed. Moderne kameraer er et sandt muskelbundt af tilbud om at udføre tidligere meget
 
 
Mit midlertidige studie, da jeg lavede et fotoprojekt på Langeland med at portrættere unge asylsøgere og deres lokale besøgsfamilier.
komplicerede processer for mig. Det er blevet uendelig meget lettere at fotografere.
 
Bare for at give et eksempel på ovenstående, så må jeg med skam indrømme, at jeg i mange år kun fotograferede i det fil-format, der hedder JPEG, selvom alle mine fotografvenner rystede på hovedet og sagde, at jeg burde bruge RAW, for så kunne jeg få meget mere ud af billederne. 
 
 
Med mit gamle Hasselblad-kamera i skudehavnen i Rudkøbing.
 
Jeg blev stædigt ved med mine JPEG’s, fordi jeg alligevel heller ikke kunne finde ud af Photoshop. Det kan jeg stadigvæk ikke. Jeg bruger Lightroom, som er en hel del lettere, og derfor heller ikke laver helt så meget ved billederne i post-production. Min første fotobog ”Untold Stories” består udelukkende af billeder, jeg har fotograferet i JPEG. Når jeg i dag tænker på, hvor meget flottere mange af de gamle billeder kunne have været, hvis jeg var begyndt med RAW noget tidligere… 
 
Nå… man skal ikke græde over spildt mælk, siger man.
 
Men man skal tage ved lære af sine fejl og komme videre.
 
Så lad det være sagt allerede her, som den allerførste, surt indhentede erfaring jeg deler ud af: Fotografer i RAW-format!!! 
 
 
Afslappet og tilfreds efter en lang foto-dag. Alle tre billeder herover er fotograferet af John Rasmussen, min gamle ven og fotopartner.
 
Billedet har mange flere informationer indlagret, så du kan få nuancer frem i skyggeområdet, og samtidig også få struktur i højlysene i himlen, så der på den måde bliver noget at se både i højlyset og også i de dybe skyggeområder. Det kunne jeg ikke tidligere. Alene det, er det hele værd. Man kan lave mange flere ting ved billederne.
 
Hvor meget eller hvor lidt, man kan, skal eller bør bearbejde et fotografi på computeren, er en lang diskussion. Den vil jeg forsøge at sætte plads af til at diskutere senere i det her forløb, for det er meget interessant diskussion. Lad det blot være sagt med det samme: Dette er ikke en diskussion for eller imod manipulation i fotografiet. For det hele er allerede manipuleret… og har altid været det. Det gamle analoge fotografi var også manipuleret. En vanddråbe hænger ikke i luften. En bil trækker ikke fartstriber efter sig. Øjet ser med et perspektiv, der ligner billedet i et 50 mm objektiv, ikke et 21 mm- eller et 300 mm-objektiv. Øjet ser i farver. Ikke i sort-hvid og så videre.
 
Så spørgsmålet er ikke om vi manipulerer, for det gør vi altid. Det er der ingen vej udenom. Spørgsmålet er, hvor meget vi manipulerer, og hvordan vi gør det. Om vi manipulere med en eller anden form for troskab og loyalitet overfor sandheden, når vi påstår, at fotografiet er dokumentarisk og fotojournalistisk. Forsøger man at lave foto-kunst, så er det noget helt andet. Så er der kun en egen, fortolkede sandhed, som slet ikke behøver at have nogen som helst relation til virkeligheden.
 
Nå, det var allerede en halv lektion i indledningen.
 
Herunder kan du se en oversigt over de lektioner, jeg har skrevet (helt eller delvist) eller planlægger at lave. Det hele er et ret stort projekt, så derfor kommer det til at tage tid, inden der er indhold i alle lektioner.

 



Oversigt over: 
Mine egne små fotolektioner

 
Fotoskolen 08.01
Fastfrosne momenter

 
Fotoskolen 08.02
Bevægelse på trods

 
Fotoskolen 08.03
Dybdeskarphed

 
Fotoskolen 08.04
Komposition

 
Fotoskolen 08.05
Overrask med kameravinklen
 
Fotoskolen 08.05.01
Vidvinkel og tele
 
Fotoskolen 08.06
Sort-hvid
 
Fotoskolen 08.07
Farver og vilde kulører
 
Fotoskolen 08.08
Tegne med lys

 
Fotoskolen 08.08.01
Kunstigt lys
 
Fotoskolen 08.08.02
Modlys
 
Fotoskolen 08.08.03
Neutrale gråfiltre
 
Fotoskolen 08.09
Hvorfor fotoprojekter?


Fotoskolen 08.10
Portrætfotografi
 
Fotoskolen 08.11
Ikke tæt nok på

Fotoskolen 08.12
Find din egen fotografiske stil
 
Fotoskolen 08.13.01
Fortæl historier


Fotoskolen 08.13.02
Fortæl historier - uden ord
 
Fotoskolen 08.14
Manipuler med eftertanke, når du gør det




 
 
Min søn Jonathan bliver portrætteret af fotografen Jan Grarup.

Arbejdet med den her "Fotoskole" er vokset og vokset i takt med at jeg er gået i gang med at udforme den. Hele den her del - mine egne lektioner - eksisterede slet ikke, da jeg begyndte at oploade "Fotoskolen" til nettet. Derfor arbejder jeg stadigvæk på at få skrevet indhold til de mange lektioner herover.

Så hav venligst tålmodighed. Fortvivl ikke. Der kommer lige så stille og roligt mere og mere indhold i de mange kapitler. Listen over emner (og den bliver sikkert længere) er blot udformet som en slags disposition, så jeg ved, hvordan jeg skal dele indholdet op.






Videre til Fotoskolen 09: Kapitlet der ikke handler om kameraer...

Tilbage til Fotoskolen 07: Udstyr, teknik, anmeldelser og andet fotorelateret på nettet
Tilbage til Fotoskolens emneoversigt