Fotoskolen 02:

Nulevende fotografer der fascinerer og inspirerer mig

En af Danmarks bedste fotografer Jan Grarup balancerer farligt på en tagryg. Her fotograferet af Morten Albek fra TV2/Fyn.
En af Danmarks bedste fotografer Jan Grarup balancerer farligt på en tagryg. Her fotograferet af Morten Albek fra TV2/Fyn.

Når jeg skal blive bedre som fotograf, så køber jeg fotobøger, og sidder og studerer dem. Nærlæser teksten og analysere billederne. Både bøger om de gamle, for længst afdøde mestre indenfor faget, men også en lang række interessante nulevende fotografer. Det er ikke alle, der har udgivet bøger. Eller ikke alle hvis bøger jeg kan skaffe. Så selvom man efter min mening ikke får den bedste oplevelse af billederne på en computerskærm, så er der en del aktive, nulevende fotografer, jeg må nøjes med at kende fra nettet. Til gengæld kan man så på nettet følge med i nogle af de allerbedstes allerseneste fotos.
 
 
McCurry-udstillingen på Frederiksborg Slot.

Hele tiden lærer jeg. Mit billedsyn udvikler sig. Min drøm om at kunne lave noget lignende bliver stærkere. Det er i virkeligheden det at se, hvad alle de ”rigtige” fotografer kan præstere, der giver mig min stærkeste motivation til selv at blive bedre.
 
Her på denne side begynder jeg stille og roligt at skrive nogle få stikord og introducerende bemærkninger om nogle af de fotografer, jeg beundrer mest, og som jeg oftest forsøger at tage ved lære af. De er, kan man sige, uden at vide det, blevet en slags gæstelærere for mig her på min egen private fotoskole.
 
Der er ubegribeligt mange, kanondygtige fotografer derude. Det er langtfra alle, jeg kender. Og blandt dem, jeg kender, er det langtfra alle, jeg forsøger at lære fra. Men selv blandt dem, jeg er så imponeret af, at jeg forsøger at aflure dem deres hemmeligheder, er der alt for mange til at jeg kan nævne dem alle sammen her. Nu begynder jeg lige så stille at nævne nogle af dem, der ligger lige for, og som tiden går, bliver listen helt af sig selv længere og længere. Nedenstående er altså kun en begyndelse.
 
Der er i tusindvis af gode fotografer derude, man kan dygtiggøre sig ved at følge, tage ved lære af, efterligne, blive inspireret af, eller hvad man nu vælger at kaldet det. Alt for mange til at jeg kan skrive om dem alle sammen her. Og jeg tror heller ikke, at det er antallet, man følger, der er afgørende. 
 
 

For mit eget vedkommende finder jeg et vist antal fotografer, som jeg så følger, så meget jeg kan, i bøger, udstillinger, foredrag og på nettet. Kravet er naturligvis først og fremmest, at jeg fascineres af et eller andet ved deres fotografi. Det er langtfra altid ”hele pakken”. Nogle gange bliver jeg imponeret over en teknisk kunnen. Andre gange handler det om omfanget af forberedelse. Der er dem, hvis ideudvikling, jeg er totalt himmelfalden over. Andre er det de tanker, der går ind i projektet, jeg imponeres af. Enkelte respekterer jeg for hele deres menneskelige tilgang til det at fotografere og meningen med det hele.
 
Et krav til at man overhovedet kan optage en nulevende, aktiv fotograf i sit ”kollegie af gæstelærere på sit eget private foto-akademi” er naturligvis at de overhovedet ytrer sig på nettet (udgiver bøger eller udstiller indenfor køreafstand et eller andet sted i Vesteuropa) med deres håndværk og kunst, og det er slet ikke alle, der gør det.
 
Der er dog på nettet mere end tilstrækkeligt til at en som mig nemt kan blive ikke så lidt bedre og en hel del klogere på fotografi.
 
Udover stikord og noter får I også en række links til fotografernes egne hjemmesider og til artikler om dem og med deres billeder ude på nettet.
 
 



 
 

Fotoskolen 02.02:

Gregory Heisler: Fotografernes fotograf


Greg Heisler er en af de helt store i amerikansk portrætfotografi, og har været det længe. Jeg kender ingen, der har lavet så mange forsider til TIME Magazine, som ham. Ikke at forsiderne som sådan er de mest interessante. Her er der nemlig ofte ”blot” tale om et ansigt på en sort baggrund… og så alligevel. Greg Heisler formår selv her på kreativ vis at spille med de relativ få elementer, magasinernes art directors lader ham få lov til at lege med. De virkelig interessante fotografier og portrætter er dem, han som oftest får offentliggjort inde på de redaktionelle sider i de mange store verdenskendte magasiner, der gør sig i fotografi. Der er altid interessante overvejelser og visioner bag hans måde at portrættere de forskellige personer på.




Fotoskolen 02.03:

Steve McCurry: Rejsefotografiets farverige guru


 
 

Hendes tryglende, gennemborende, grønne øjne stirrer ned på mig fra væggen. Jeg kender disse øjne så godt. Jeg har set dem masser af gange. Alligevel er det en stærk oplevelse at se billedet igen i så stor størrelse, så fint tryk, så fantastiske farver, og så flot præsenteret. Jeg er til Steve McCurry-udstilling på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot i Hillerød.

Alle kender Steve McCurry’s fotografi. Måske uden at vide det. Men billedet af den afghanske flygtningepige med disse ekstraordinære, gennemborende grønne øjne har brændt sig ind i en hel verdens bevidsthed.  Det foto lever i sandhed op til betegnelsen ikonisk. Og Steve McCurry er med sin stille, ydmyge måde at fotografere på en af de store indenfor faget, der har bragt smukke, fascinerende og ukendte, farverige sider af vores skønne verden til vores opmærksomhed.
 



 

Fotoskolen 02.05:

Alexia Sinclair: Fotografisk eventyrfortæller


 
 
Alexia Sinclair laver store udstyrsstykker, som er en slags fotografiske eventyr.

Jeg stiftede bekendtskab med den australske fotograf Alexia Sinclair, da jeg begyndte at blive fascineret af flash-fotografering, og var på udkig efter et flash-system. Min research bragte mig i kontakt med det svenske fotolys- og flashsystem Profoto. Profoto har en hel række videoer om lyssætning, blandt andet en video med og om Alexia Sinclair.

Det er ikke så meget resultaterne af hendes fotografi, jeg er imponeret over, om end det ikke kan bestrides at damen kan sit håndværk, men billederne er nok en kende for eventyr- og glansbilledeagtige til min smag. Det der fangede mig var mere omfanget af forberedelser, Sinclair lagde for dagen, inden hun tog sit billede. Her er der virkelig tale om at skabe et billede. Hver eneste lille detalje i billedet er kreeret. 
 

 



 
 

Fotoskolen 02.07:

Jim Brandenburg: Jagtet af lyset


Normalt er det fotografen, der febrilsk jagter lyset. Men nogle gange er det åbenbart omvendt. Den amerikanske fotograf Jim Brandenburg har det anderledes – i hvert fald ifølge titlen på dokumentarfilmen om ham. Den hedder "Jagtet af lyset" - "Chased by the Light” med undertitlen: “A Photographic Journey with Jim Brandenburg".

Jim Brandenburg var i en lang årrække en af magasinet National Geographic's fremmeste fotografer, men så ville han ikke være med i rotteræset længere og stod af. Han trak sig tilbage til naturen, hvor han har opbygget sit eget lille paradis, hvor han bor og arbejder med sin familie med udgangspunkt i sin bjælkehytte langt ude i en kæmpemæssig skov med et vandfald i baghaven og søen nede ad skråningen.





 
 
Annie Leibovitz - en a vor tids allerbedste fotografer.

Fotoskolen 02.08:

Annie Leibovitz: Everything with a Twist

 
Hun har leveret billedsiden til amerikansk populærkultur i flere artier, og dermed til en stor del af min ungdom.
 
Hvis jeg nogensinde blev genfødt som fotograf, hvilken fotograf ville jeg så drømme om at ligne i evner, stil og kreativitet? Annie Leibovitz! Ingen tvivl om det.
 
De billeder Annie Leibovitz tog, da hun arbejdede for det amerikanske musiktidsskrift Rolling Stone var skelsættende. De var noget af det bedste, jeg nogensinde har set.
 
Hvad den kvinde har nået i sit liv er ganske forunderligt. Hun har bredt sig over de fleste genrer, men altid med en vis twist. The Leibovitz Twist. Hun har om nogen sin egen stil. Intet, jeg har set, fra hendes hånd, er trivielt. Hun bidrager altid med noget nyt og anderledes. Noget der er helt hendes eget.





 
 

Fotoskolen 02.09:

Michael Kenna: Når mindre er meget, meget mere


Den britiske kunstfotograf Michael Kenna er glad, når det er snevejr. For sneen dækker landskabet og fjerner alle forstyrrende detaljer. Jordens overflade reduceres til udelukkende at være lette former, som kun antydes i et antal lyse gråtoner. Én enkelt eller ganske få sorte eller koksgrå former bryder dramatisk denne lyse ensformighed.

I videoen Michael Kenna Hokkaido er der en meget beskrivende scene, hvor han på knæ i sneen, langsomt og ærbødigt, nærmest som i en religiøs tilbedelse nærmer sig det nøgne, sorte skelet af et træ i gold vintersøvn. Et klassisk Kenna motiv.



Fotoskolen 02.15:

David Alan Harvey: Kunst ud af ingenting

 
 
Den amerikanske fotograf David Alan Harvey

Han er et nyt, spændende bekendtskab for mig, men jeg er på kort tid blevet enormt fascineret af den amerikanske fotograf David Alan Harvey. Han har et fantastisk øje, blik for motivet, ser ”det store i det små”. David Alan Harvey dforsker miljøet lige omkring sig selv, og portrætterer det, så vi andre får øjnene op for alt det skønne, også udfordrende og mindre tiltalende, men altid interessante i det hverdagsagtige, som vi alle sammen hele tiden er omgivet af.
 
”…jeg, som voksede op i en lille by i Virginia, hvor der ikke skete meget, jeg måtte stille mig tilfreds med gadehjørnerne. Gadehjørnet var fint nok for mig. Derfor identificerede jeg mig meget med de fotografer, der kunne lave stor kunst uden at der skete noget som helst”, fortæller David Alan Harvey.






 
 
Jan Grarup i Mosul i Irak.

Fotoskolen 02.16:

Jan Grarup: Fotografen, kameraet og den kollektive samvittighed

 
Han har et ansigt, der bare råber på at blive fotograferet. Langt, smalt, markeret. Øjne der både udstråler mod og bærer vidnesbyrd om uhørt lidelse. De har set meget af det værste, mennesker kan gøre imod hinanden. 
 
Jan Grarup beskrives ofte som Danmarks fremmeste krigsfotograf, men han er meget andet og mere end det.
 
En af de mest prisvindende fotografer.
 
Han har bevaret sin ungdoms glød og kampgejst. Mens mange andre, som mig selv føler sig brændt ud, så kæmper Jan Grarup stadigvæk for at gøre verden til et bedre sted. Og kameraet og fotografiet er hans våben i den kamp.
 



 
 
Laura Wilson har dokumenteret dagens Amerika fra myten om det vilde vesten og Marlboro-manden til trailerparkens sørgelige virkelighed.

Fotoskolen 02.17:
Laura Wilson: Middle America og Det vilde Vesten


Den amerikanske fotograf Laura Wilson har i 40 år fotograferet Amerika. Middle America, trailer parkerne, indianer reservaterne, det vilde vesten – både det rigtige og Marlboro-mand-myten og meget andet. Hun viser med sit fotografi, at man ikke behøver at rejse til fjerne, eksotiske lokaliteter for at fortælle spændende historier med sit fotografi. 
















 
 
 
Uri Golman. Dansk naturfotograf og -aktivist, som blandt andet fotograferer for National Geographic.

DENNE SIDE ER STADIGVÆK UNDER OPBYGNING.
DER KOMMER MERE, SÅ KIG SNART TILBAGE IGEN.

Der er virkelig mange nulevende fotografer, jeg bliver inspireret af og læser om. Jeg kan langtfra skrive om dem alle sammen. Jeg vil dog, hvis jeg kan overkomme det, blandt andet forsøge at skrive om disse:
Jan Grarup (ham er jeg så småt begyndt at skrive om)
Art Wolfe
Sebastião Salgado
Uri Golman
...og sikkert også andre, når vi når så langt.





Videre til Fotoskolen 03: Fotografiets forskellige genre
Tilbage til Fotoskolen 01: Fotografiets historie og store mestre
Tilbage til Fotoskolens emneoversigt