Fotoskolen 01:

Fotografiets gamle, store mestre - de af dem, jeg selv beundrer

Et af den amerikanske naturfotograf Ansel Adam's ikoniske fotos fra en af USAs naturparker.
Et af den amerikanske naturfotograf Ansel Adam's ikoniske fotos fra en af USAs naturparker.
På denne side, som hele tiden opdateres, kan du se små fortællinger om fotografiets historie og udvikling, og også nogle mini-artikler, lidt i noteform med link-henvisninger, om nogle af fagets store mestre.
 
Det kan sagtens være, at nogen synes, at det er en smule kedeligt, men for mig er det anderledes. Jeg er bygget på den måde, at ligegyldigt hvad jeg beskæftiger mig med, så er det vigtigt for mig at kende så meget til baggrunden og historien som muligt. Sådan har jeg det med hensyn til Mellemøsten, medier og journalistik og alle andre ting, jeg arbejder med – i denne sammenhæng altså fotografiet. Jeg er lidt "nørdet", kan jeg ligeså godt indrømme.
 
I forhold til fotografiet har det, efter min mening, noget med dannelse at gøre. Viden, indsigt, ballast og det, der giver en perspektiv, dybde og balance i det man foredrager sig. Og fotografiet har faktisk en ganske interessant historie og nogle store mestre, som hver især bidrog med noget, alle vi andre i dag tager for givet. Men der var nogen, der opdagede og udviklede disse ting. Teknikker, billedsyn, filosofien bag, udstyr og så videre. Når vi i dag fotograferer så professionelt, som vi gør, står vi billedligt talt på skuldrene af fagets gamle mestre, som udviklede det hele.
 
Det er det, dette kapitel handler om.

Som med alt andet her på "min egen private fotoskole", så er mine skriverier om fotografiets historie og fagets mestre på ingen måde dækkende, selvom afsnittet med tiden stille og roligt vil blive udbygget og mere omfattende. I dette kapitel beskæftiger jeg mig kun med de af fagets gamle store, som jeg selv er fascineret af, og som har betydet noget for mig. Og selv dem, når jeg næppe at skrive om og introducere alle sammen, fordi der er så mange.

Heldigvis.




Fotoskolen 01.01:

Fotografiets forhold til kunstens historie og strømninger

 
 
 

En af dem, jeg er stødt på, som forklarer fotografiets forhold til de forskellige strømninger i kunsthistorien godt og får sat det ind i en større sammenhæng, er den amerikanske kunstner, fotograf og pædagog Eileen Rafferty, som underviser på The Art Institute på University of Montana, på Maine Media Workshops og Rockey Mountain School of Photography, og også udgiver og redigerer også kvartalsskriftet ”Butterflies and Anvils”, som er et fotografisk tidsskrift om inspiration og kunst.


 


Fotoskolen 01.02:

Jacob A. Riis: Dansk socialrealistisk fotopioner

 
 

Den danske fotograf-pioner Jacob A. Riis fra Ribe var egentlig tømrer. I slutningen rejste han til USA, hvor han endte med at kaste sig over fotografering og journalistik. Jeg hørte første gang om dansk-amerikanske Riis, da jeg i min ungdom arbejdede på et kulturhistorisk museum, og blev straks begejstret for hans skarpe øje, motivvalg, fotografiske kunnen, opfindsomhed og ikke mindst hans sociale engagement.








 

 

Fotoskolen 01.03:

Ansel Adams: Den amerikanske natur's portrætfotograf

 
 

USA’s store nationale landskabsfotograf par excelance – eller man skulle næsten snarere kalde ham den amerikanske naturs portrætfotograf – er uden sammenligning Ansel Adams. Selv den dag i dag, mere end tre årtier efter sin død, bliver han dyrket. Meget mere end blot som en af fotografiets pionerer. Han bliver af nogen næsten betragtet som en naturens profet.












 
 

Fotoskolen 01.04:

Dorothea Lange og dokumentarfotografiet

Det er især ét enkelt billede, der har skrevet Dorothea Lange (1895-1965) ind i fotografiets historie. Billedet af den fattige landarbejdermor – kaldet ”Migrant Mother” – fra 1936.

Fotografiet dokumenterede bedre end stakkevis af skrevne rapporter, de kummerlige forhold hundredtusindvis af amerikanere levede under i skyggen af depressionen. Især de mange omvandrende daglejere i det lige så kriseramte landbrug, som var en slags elendighedens nomader, og deres sørgelige skæbne dokumenterede et samfundssystem, som havde slået fejl.
 
Billedet "Migrant Mother" er et af de ikoniske fra fotografiets historie, og det var også et af mange fra perioden taget af Dorothea Lange og andre, der slog dokumentarfotografiet fast som en vigtig, betydningsfuld og slagkraftig genre indenfor fotografiet.


 

 

Fotoskolen 01.05:

W. Eugene Smith: Den kompromisløse idealist

 
 

”The Walk to Paradise Garden” hedder billedet til venstre. Det er taget af den amerikanske fotograf W. Eugene Smith. Hver eneste gang jeg ser dette billede, føres jeg tilbage til det hyggelige læsehjørne i mit barndomshjem, for det optrådte i en af mine ynglingsbøger fra mine forældres bibliotek. "The Family of Man" hed bogen. Jeg vidste ikke, hvem W. Eugene Smith var, men det fandt jeg ud af mange år senere, da jeg begyndte at interessere mig for fotografi, og genopdagede billedet fra min barndom, og at han var manden bag det.

W. Eugene Smith bliver ofte gjort til foto-essay’ets fader. Han var en fantastisk fotograf, en kompromisløs idealist og efter alt at dømme et ret kompliceret menneske at være sammen med – mildt sagt.






 

 

 
 

Fotoskolen 01.06:

Henri Cartier Bresson lægger grunden til fotojournalistikken

 
Henri Cartier Bresson bliver anset for at være en af grundlæggerne af Street Photography, og det er også korrekt, men da jeg ikke er den store, begejstrede tilhænger af den genre, så vælger jeg at fokusere lidt mere på, at Bresson også må anses for at være en af fotojournalistikkens fædre. 
 
Retfærdigvis vil jeg lige sige, at Street Photography i Bresson’s og flere af pionerernes udgave faktisk er ret fantastisk. Det er mere, end hvad man kan sige om mange af genrens nuværende udøvere, der, jeg synes, totalt har udvandet indholdet, reduceret det til ret tilfældige snapshots. Deres arbejder efterlader mig kold og uberørt. Ret ligegyldig spild af tid. 
 
Det gør Bresson’s Street Photography derimod ikke. Tværtimod. HCB's fotografi er kunst. Det kan snarere karakteriseres som rene kulturhistoriske dokumenter om en tid. Intet mindre.




 
 

Fotoskolen 01.07:

Lev stærkt, dø ung - krigsfotografen Robert Capa

På samme måde som enhver journalistspire med en lille udenrigskorrespondent i maven, formentlig drømmer om at blive en ny Ernest Hemingway, så er det fotografen Robert Capa mange vordende fotojournalister har som deres forbillede.
 
Robert Capa er krigsfotografen over alle krigsfotografer.
 
”Er dit billede ikke godt nok, er du ikke tæt nok på”, er et af citaterne, der tillægges Robert Capa. Og det er helt korrekt, rent fotografisk. Det giver virkelig langt de bedste billeder, at fotografere nogle dramatiske scener helt tæt på med en vidvinkel, end det gør at fotografere den samme begivenhed fra sikker afstand med en telelinse. Men det er lige så klart, at det er langt farligere at fotografere krigsscener helt tæt på. Det måtte Robert Capa ulykkeligvis også selv sande. Han døde den 25. maj 1954 i Thai Binh, i Vietnam, da han på en reportagerejse for Life Magazine trådte på en landmine.
 

 
 
 
 

Fotoskolen 01.08:

Arnold Newman: Det fortællende portræts fader

Få billeder i fotografiets historier er så fascinerende, så fængslende, så fortællende og samtidig så utrolig simpelt som Arnold Newman's portræt af den russiske komponist Igor Stravinsky. Arnold Newman kaldes med rette ”det beskrivende portræts fader” – ”father of the environmental portrait”. 
 
Portrættet af komponisten er næsten ren grafik. Sort, hvidt og gråt. Det kulsorte flygel står som en silhuetagtig skulptur. Væggen bag er vertikalt delt op i en hvid og en grå flade. Komponisten selv sidder lillebitte helt nede i hjørnet. Billedet bryder ganske enkelt med alle de regler og principper, man havde for billedkomposition i 1940'erne. Sådan gjorde man ikke den gang. Newman’s redaktører syntes absolut ikke om det, og de kasserede billedet. I dag er det et af fotohistoriens klassikere.

Og Arnold Newman anses for at være det fortællende eller det beskrivende portræts fader.

 

 

 
 

Fotoskolen 01.09:

Richard Avedon - mest til mode, kendte & kunst


Han begyndte med at tage pasfotos i den amerikanske flåde og endte med at blive en af fotografiets store mestre. Richard Avedon er en af fotografiets ikoniske fotografer. Han blev først kendt som modefotograf. 

Efter at have ændret modefotografiet og gjort hele genren til noget helt andet, end den var, da han begyndte, kastede han sig over fotojournalistikken og slutteligt portrætfotografiet.

Efter også at have sat sit umiskendelige fingeraftryk på disse fotografiske genrer, lavede han over en fem-seks årsperiode et kæmpemæssigt dokumentarisk værk om det vilde vesten.



 

 

Fotoskolen 01.10:

Barnepigen og Street-fotografen Vivian Maier


 
 

Mens hun levede, kendte kun meget få mennesker til Vivian Maier. Og de få der gjorde, kendte hende slet ikke som fotograf. Hun levede et langt liv som barnepige i New York. En ”nanny” for velhavende folks børn.
 
Men i sin fritid fotograferede Vivian Maier. Hun var faktisk en ret fantastisk fotograf. Hun dyrkede det, vi i dag kalder for Street Photography. En genre som, selvom den ikke var opfundet den gang hun levede, hun helt klart mestrede.
 
Der er mange sære ting om Vivian Maier, hendes liv og hendes fotografi. Men en af de underligste er, at hun end ikke selv så mange af sine egne fotografier. Hun fik ganske enkelt ikke fremkaldt en stor del af de mange ruller med film, som hun optog.

Først efter hendes død blev hun opdaget. En kasse med breve, smalfilm, eksponerede men ufremkaldte film og meget andet blev købt ved en auktion for dødsboer. Kassen viste sig at være en skatkiste for en af fotografiets ukendte mestre.


 


 
 
 

Fotoskolen 01.11:

Ernst Haas' farveeksplosion


Udover Ernst Haas’ fortolkende tilgang til virkeligheden i sit fotografi, så var han også en af farvefotografiets virkelige pionerer. Hans eksperimenter med Kodachrome farvefilm i 1950’erne er rene abstrakte kunstværker.

Selv synes jeg tit, at sort-hvidt fotografi synes mere kunstnerisk end farver. Det syn udfordrer Ernst Haas. Var der nogen, der kunne være i tvivl om at fotografi i sin fineste form også sagtens kan være kunst, så er Ernst Haas også en af de mest indflydelsesrige pionerer på dette felt.




Fotoskolen 01.12:

Diane Arbus: Opdagelsesrejse i samfundets periferi og sindets udkant

 
 
 
 

Diane Arbus’ påtrængende sort-hvide portrætter af mennesker fra samfundets udkant, bund og periferi er ikke billeder, man kan lide. Jeg kan i hvert fald ikke. De er ligesom genfærd, der efterstræber en. Ikke vil lade en være i fred. De trænger sig på. Jeg er glad for at have set Diane Arbus’ billeder, men jeg vil ikke have dem hængende på min væg. Det vil andre derimod gerne. Hendes billede af to enæggede tvillinger ”Identical Twins” fra 1967 blev i 2004 solgt for ikke mindre end $ 478,400,- , og blev dermed et af datidens top-10 dyreste fotografier nogensinde.

Selvom jeg ikke ligefrem dyrker Diane Arbus, så er hun en af fotografiets helt store. Og selvom jeg ikke vil hænge et af hendes fotos op i min dagligstue, så ville jeg drømme om at kunne fotografere som hende. Ikke mindst at have frækhed nok til at komme så tæt på, som hun kunne, uanset motivet og den portrætterede.




Videre til Fotoskolen 02: Interessante nulevende fotografer
Tilbage til Fotoskolens emneoversigt