Religion & Bibel - Islamisme, jihadisme, terrorisme

JERUSALEM (16.06.2010): Saudiarabiens kvinder er en talentfuld, højtuddannet men næsten ubrugt ressource. Det ultra-konservative, super fundamentalistiske kongedømme importerer fortsat en stor del af sin arbejdsstyrke, mens kun en meget lille del af landets kvinder får lov til at få sig en ordentlig karriere. Op imod en tredjedel af de studerende ved landets højere læreranstalter er kvinder, men de udgør kun ganske få procent af landets arbejdsstyrke. Det vil sikkert overraske mange, at en del af modstanden imod kvindefrigørelse i Saudiarabien kommer fra kvinderne selv.
JERUSALEM (17.05.2010): Jeg optrådte i dag i DR/P1-programmet Religionsrapport med Iben Thranholm. Programmet handlede om religionens rolle i konflikten og i politik i Mellemøsten. Først optræder DRs egen Mellemøstkorrespondent Steen Nørskov fra Amman i Jordan, så kommer jeg her fra Jerusalem og derefter den kristne palæstinensiske TV-stationindehaver Samir Qumsiyeh fra Bethlehem.

TRANEKÆR (02.05.2010): Hvordan kan det være, at når fascistiske idéer har sit udgangspunkt i Islam, så foretrækker intellektuelle at kalde dem ”totalitære” i stedet? Fordi det ord er mere abstrakt, mindre belastet, lugter mindre dårligt… alt i alt – det lyder bedre. Det er blot en af Paul Berman’s konklusioner i hans nye bog ”The Flight of the Intellectuals” – ”De Intellektuelles flugt over Plankeværket”, kunne man måske kalde den på dansk. Læs Dwight Garner’s anmeldelse af bogen.

JERUSALEM (03.11.2009): Er Afghanistan på vej til at blive endnu et sønderlemmende nederlag for Vestens aktivistiske udenrigspolitik? For os i Danmark er det spørgsmål ikke længere bare et uvedkommende stormagtsproblem, der ikke vedrører os. Vi er på godt og ondt en del af den internationale koalition i Afghanistan. Og operationens succes eller fiasko vil få mærkbare konsekvenser både for os selv og i særdeleshed for de soldater, vi har sendt ud for at gennemføre fores udenrigs- og sikkerhedspolitiske mål.
JERUSALEM (31.10.2009): Hamas kæmper ikke bare med Israel og omverdenen, eller for den sans skyld med sin ærkerival på den palæstinensiske politiske scene, Hamas kæmper også internt med sig selv. Det er en kamp, som nogen vil mene, er imellem ”strammere” og ”slappere”. Militante ”hardlinere” og blødere, moderate og kompromisvillige politikertyper. Mellem dem der vil have indført shari’a-lov som den palæstinensiske grundlov og ser fremtidens Palæstinastat som en Islamisk republik, og dem som siger, at Islam er et ideal, som man stræber efter at leve op til, så meget man kan, men at en islamisk idealstat ikke lader sig gennemføre i praksis, når man ikke lever i den ideelle tid under khalifatet, som i tiden lige efter Profetens død.

JERUSALEM (22.09.2009): We may approach the time where some serious evaluation of the West’s so-called “War on Terrorism” is appropriate. I guess that most people have some serious reservations as to whether the military campaign against the militant Islamist groups has been successful or not. And even if some people think that it has been, then the time will come, where the policy will need to be adjusted to finish the job. 

JERUSALEM (18.09.2009): Her i Mellemøsten hører jeg meget sjældent om Muhammed-tegningerne længere. Jeg vil ikke påstå, at de er glemt eller at de ikke betyder noget længere, men den her region har så mange jordskælv, politisk, etisk, religiøst, folkeligt mere eller mindre konstant, at Muhammed-tegningerne efterhånden rangerer ret lavt på den lokale Richter-skala over problemer, man skal beskæftige sig med. Sådan er det dog ikke i Vesten, kunne det tyde på. Det højt respekterede Yale University Press har besluttet at bortredigere alle billeder af profeten Muhammed fra en ny bog om... Muhammed-tegningekrisen, skrevet af den dansk fødte amerikanske professor Jytte Klausen. Det er ikke bare de kontroversielle danske Muhammed-tegninger, der er blevet censureret ud af bogen. Også en samling gamle islamiske illustrationer af profeten fra middelalderlige illuminerede Koran-manuskripter er blevet bortredigeret. Der er næppe nogen tvivl om, at krisen har ført til mere selvcensur i Vesten.

JERUSALEM (15.09.2009): Retsagen imod og dommen og fængslingen i Sudan af den kvindelige journalist Lubna Hussein, hvis "forbrydelse" var, at hun var klædt i bukser - ikke stramme og udfordrende, men lange, løse og flagrende, får vi at vide - på gaden i hovedstaden Khartoum, har sat fornyet gang i diskussionen om den islamiske tilsløring af kvinder er rimelig, og - for muslimer i vestens vedkommende - acceptabel.

JERUSALEM (15.09.2009): Nogen ser klædedragten som udtryk for en kulturel undertrykkelse af kvinder, andre kalder den en frigørelse fra samfundets seksualisering af kvindekønnet. Der er endog mænd, der finder de muslimske kvinders tilsløring direkte erotisk. Blandt europæiske feminister og højre-nationalistiske politikere er den muslimske klædedragt mest af alt provokerende - som "en rød klud" foran en rasende tyr. Meningerne er mange. Omtanken kniber det dog tit mere med.
JERUSALEM (01.09.2009): Jeg har tidligere for et par uger siden anbefalet Jer at besøge Mona Eltahawy's website. I får anbefalingen igen her i denne artikel af Judy Bachrach i World Affairs. Hun skriver ellers normalt for Vanity Fair. I artiklen her skriver hun om sine oplevelser som vestlig kvinde i den muslimske verden.
Sider : 1 2 3 4
 forrige     næste