Religion & Bibel - Islam

JERUSALEM (29.09.2009): Jeg bliver tit bedt om at forklare forskellen i islam mellem sunni og shi'a, og hvad det var, der førte til denne splittelse. Skismaet går helt tilbage til tiden lige efter profeten Muhammeds død, og spørgsmålet om, hvem der kunne fylde tomrummet ud efter ham. Være hans stedfortræder - khalif. Men denne splittelse internt i islam spiller stadigvæk en rolle i det moderne Mellemøsten.

JERUSALEM (22.09.2009): We may approach the time where some serious evaluation of the West’s so-called “War on Terrorism” is appropriate. I guess that most people have some serious reservations as to whether the military campaign against the militant Islamist groups has been successful or not. And even if some people think that it has been, then the time will come, where the policy will need to be adjusted to finish the job. 

JERUSALEM (18.09.2009): Her i Mellemøsten hører jeg meget sjældent om Muhammed-tegningerne længere. Jeg vil ikke påstå, at de er glemt eller at de ikke betyder noget længere, men den her region har så mange jordskælv, politisk, etisk, religiøst, folkeligt mere eller mindre konstant, at Muhammed-tegningerne efterhånden rangerer ret lavt på den lokale Richter-skala over problemer, man skal beskæftige sig med. Sådan er det dog ikke i Vesten, kunne det tyde på. Det højt respekterede Yale University Press har besluttet at bortredigere alle billeder af profeten Muhammed fra en ny bog om... Muhammed-tegningekrisen, skrevet af den dansk fødte amerikanske professor Jytte Klausen. Det er ikke bare de kontroversielle danske Muhammed-tegninger, der er blevet censureret ud af bogen. Også en samling gamle islamiske illustrationer af profeten fra middelalderlige illuminerede Koran-manuskripter er blevet bortredigeret. Der er næppe nogen tvivl om, at krisen har ført til mere selvcensur i Vesten.

JERUSALEM (15.09.2009): Retsagen imod og dommen og fængslingen i Sudan af den kvindelige journalist Lubna Hussein, hvis "forbrydelse" var, at hun var klædt i bukser - ikke stramme og udfordrende, men lange, løse og flagrende, får vi at vide - på gaden i hovedstaden Khartoum, har sat fornyet gang i diskussionen om den islamiske tilsløring af kvinder er rimelig, og - for muslimer i vestens vedkommende - acceptabel.

JERUSALEM (15.09.2009): Nogen ser klædedragten som udtryk for en kulturel undertrykkelse af kvinder, andre kalder den en frigørelse fra samfundets seksualisering af kvindekønnet. Der er endog mænd, der finder de muslimske kvinders tilsløring direkte erotisk. Blandt europæiske feminister og højre-nationalistiske politikere er den muslimske klædedragt mest af alt provokerende - som "en rød klud" foran en rasende tyr. Meningerne er mange. Omtanken kniber det dog tit mere med.
JERUSALEM (01.09.2009): Jeg har tidligere for et par uger siden anbefalet Jer at besøge Mona Eltahawy's website. I får anbefalingen igen her i denne artikel af Judy Bachrach i World Affairs. Hun skriver ellers normalt for Vanity Fair. I artiklen her skriver hun om sine oplevelser som vestlig kvinde i den muslimske verden.

JERUSALEM (14.10.2006): Vittige tunger siger, at hvis man skal tale med Gud, så er det billigst at gøre det fra Jerusalem, for herfra er det kun en lokalsamtale. Så tæt er Jerusalem på Gud og himlen. Jerusalem er ”Den hellige Stad”. Og det er både dens velsignelse og dens forbandelse.

Sider : 1 2
 forrige