Nyt fotoudstyr:

Hvad skal jeg vælge? Eller bør jeg flytte til månen?

Amerikansk astronaut med sit Hasselblad-kamera på månen. Deroppe kan jeg også ende, hvis jeg investerer en herregård i et digitalt bagstykke til mit Hasselblad.
Amerikansk astronaut med sit Hasselblad-kamera på månen. Deroppe kan jeg også ende, hvis jeg investerer en herregård i et digitalt bagstykke til mit Hasselblad.
 
 
Mens jeg stadigvæk kunne kalde mig selv en Leica-fotograf.

JERUSALEM (28.05.2015): Jeg blev aldrig nogensinde tilfreds med mit Leica M9-kamera, og brugte det af den grund heller ikke så meget, som jeg burde. Derfor er det godt, at jeg lige nåede at få det solgt, inden jeg sidste gang forlod Danmark. Det var Photografica i København, hvor jeg i sin tid havde købt det, der tog kameraet tilbage. Derfor har jeg nu en pæn stor sjat penge til gode i fotoforretningen.
 
I første omgang var min plan, at jeg ville bruge tilgodehavendet til at købe et digitalt bagstykke til mit gamle analoge Hasselblad 503CW. Men et sådant bagstykke, som hedder CFV-50c, koster lige omkring kr. 100.000,-
 
 
Damen her fotograferer også med et gammelt Hasselblad, men hun har sikkert bedre råd til et digitalt bagstykke, end jeg har. Hun hedder nemlig Angelina Jolie.

Host!! #£&?!*!! Gisp!?!
 
Ja. Det er korrekt.
 
Kr. 80.000,- hvis jeg får momsen tilbage, når jeg forlader Danmark… i runde tal.
 
Det vil være en pæn, stor ekstra sjat penge, jeg skal lægge oveni mit tilgodehavende, for bare at nå op i nærheden af den formue, der skal til. Og har jeg virkelig for 100.000 kroner brug for et digitalt bagstykke til mit fotografi?
 
Mit helt ærlige svar… Nej!
 
Det piner mig at indrømme det, for jeg vil eddergerne have det. Men ikke bare er det skørt. Hvorfor skulle min kone overhovedet acceptere en sådan kæmpeudskrivning?
 
Jeg er sikker på, at hun vil minde mig om, at de første astronauter på månen i sin tid fotograferede med Hasselblad. Så hvis jeg bruger så mange penge på et digitalt Hasselblad-bagstykke, så kan jeg ved samme lejlighed lige så godt se mig om efter en lejlighed på månen, hvor kameraet jo allerede er testet.
 
 
Det var en fornøjelse at lege lidt med Sony's A7 Mark II, som jeg lånte af Brian Bang, der driver Click-fotoforretningen i Svendborg.

Da min plan om et digitalt bagstykke til mit Hasselblad på den måde er blevet skudt ad månen til, så står jeg stadigvæk tilbage med et pænt tilgodehavende. Hvad skal jeg nu bruge det til?
 
Min første plan var, at se mig om efter et andet kamera.
 
Jeg vil egentlig gerne have et andet kamera på størrelse med Leica’en – og derfor mere let og transportabelt end mit ret store Canon-udstyr, men med flere pixel, mere dynamisk spændvidde, mere lysfølsom og stadigvæk med en hamrende gode linser. Ikke i stedet for mit Canon-udstyr, for det er jeg virkelig godt tilfreds med, men som et supplement til det. Til anderledes opgaver.
 
I længere tid har der været rygter om noget interessant fra Sony. 
 
Jeg er allerede forelsket i A7r’eren og A7 Mark II’eren, som jeg begge har testet. De er fantastiske. A7r’eren
 
 
Her et af de nye Batis-objektiver fra Zeiss. Super kvalitet. Måler sig nemt med Leica. Både i billedkvalitet og i pris.
har 36 megapixel og intet low pass filter, hvilket gør billederne endnu skarpere. A7’eren 24. I Mark II-udgaven har A7’eren så tillige en avanceret billedstabilisering og flere andre forbedringer.
 
Nu siger rygterne så, at vi har en Mark II-udgave af Sony A7r’eren på vej, hvilket jo er endnu bedre. I starten var der rygter om, at den måske også ville have langt flere pixels. Måske hele 50 megapixel. De rygter synes dog efterhånden at være lidt af en febervildelse. Men selv med 36 MP vil det kamera være fantastisk. Især med Zeiss’ to nye Batis-objektiver – et 25mm f/2 og det andet et 85mm f/1.8.
 
Så det er ét alternativ: Sony A7r Mark II, når den kommer, med et eller to Zeiss Batis-objektiver.
 
Canon er også lige kommet med to 50 MP-kameraer. Canon EOS 5Ds og 5Dsr. Det sidste – med r’et – uden et såkaldt low pass filter som Sony A7r’eren for at give endnu skarpere billeder. Og nej – det er egentlig ikke korrekt. Det har faktisk et low pass filter. Men så har det oveni det endnu et filter, som virker modsat og overflødiggør det første low pass filters virkning. 
 
Hvorfor denne o-gi-nokkede fremgangsmåde. At sætte et filter ind og så overflødiggøre det med endnu et filter? Hvorfor ikke bare tage filtret helt ud, som Sony har gjort? Det hænger sammen med hvad der produktionsmæssigt er nemmere for Canons samlebåndsproduktion. Det har altså ikke noget at gøre med, hvad der er bedst for fotografiet.
 
 
Canon's nye EOS 5Dsr med 50 megapixel, men... det har bare masser af pixels, er ellers lyssvagt sammenlignet med 5D Mark III, har mindre dynamisk spænd end Sony, har har to ligegyldige filtre, der bare skal overflødiggøre hinanden.

Når jeg så også læser, at 5Ds og 5Dsr ikke er så lysstærke, som 5D Mark III, som jeg allerede bruger, og har mindre dynamisk spændvidde end den forventede Sony 50 MP-sensor, så ser jeg ikke grunden til at købe det nye super-high-pixel Canon-kamera.
 
Så måske hellere vente på det Sony A9-kamera med en 50 MP-sensor, der tales om, men som ingen endnu ved, hvornår dukker op. Zeiss’ Batis-objektiver skulle allerede være forberedte til de nye 50 MP-sensorer.
 
Det er altså mit andet alternativ: Vente på Sony’s kommende A9-kamera med de samme Zeiss-objektiver som tidligere nævnt.
 
Utroligt at det skal være så pinsomt, at have penge til gode. Egentlig nemmere når man ingen penge har, og
 
 
Svenske Profoto's nye B2 Location Kit. Måske bør det være i den retning, jeg går?
derfor bare går ud og fotografere med det udstyr, man allerede har. 
 
Tåbeligt. 
 
Jeg ved det.
 
Men her kommer alligevel en lille fortælling om noget andet fotoudstyr, som jeg også har haft kig på.
 
Det fantastiske svenske Profoto, som laver lamper, flashes, studiebelysning, softbokse, light modifiers, som det hedder, og meget mere, har netop barslet med noget transportabelt ude-udstyr. B1 og B2 hedder det.
 
Jeg har haft kig på Profoto B2-udstyret i en transporttaske med to flashhoveder og en batteri-pakke.
 
Indtil nu har jeg fotograferet med et antal Canon Speedlite 600ex-rt. Det er almindelige flash-hoveder til at sætte ovenpå kameraet, eller – som jeg gør det – placerer dem et andet sted og udløser dem med en radiosender. De er ganske gode. Det er disse nye Canon Speedlites, der for alvor har fået mig i gang med flash-fotografering. Og jeg vil helt sikkert fortsat bruge dem - ligegyldig hvad.
 
Profoto B2’erne (og endnu mere B1-systemet) har dog langt større lyskraft, og kan for alvor konkurrere med solen – selv midt på dagen.
 
 
Et gammeldags Hasselblad med et ordinært bagstykke til film er jo heller ikke at kimse af. Hvis Angelina Jolie kan klare sig med det, kan jeg vel også.

Det er altså det tredje alternativ: Profotos B2 Location Kit.
 
Jeg beklager dette techno-epos.
 
Det er mest henvendt til de fotointeresserede og –erfarne.
 
Nogen af Jer vil sikkert også sige: Bare gå ud og fotografer. Du har ikke brug for mere udstyr. Og I vil have ret. Men jeg har dette tilgodehavende, som jeg på et eller andet tidspunkt skal bruge til noget godt og brugbart.
 
Hvad skal det være? Og hvorfor?
 
Lad mig høre, hvad I siger.
 
* * *
 
Sony A7r Mark II.
 
Sony A9-rygterne.
 
Zeiss Batis-objektiverne.
 
Profoto B2 Location Kit.
 
 


 
 

Sidste opdatering
Sony har netop annonceret, at de til august kommer med det længe ventede Sony A7r Mark II, som udover alle de fantastiske fremskridt, det har arvet fra hhv. den oprindelige A7r'er som har droppet low pass-filtret og A7 Mark II'eren's indbyggede 5-akse billedstabilisering, også har fået en 42 MP sensor, som er bagbelyst, hvilket skulle gøre den både mere lysfølsom og skarpere, også har bedre autofokus, 4K-video og mange andre fantastiske forbedringer. Et helt igennem fantastisk kamera.

Men min beslutning er taget. Jeg køber det ikke... lige i første omgang i hvert fald. Det kommer dog nok senere på året eller i begyndelsen af 2016.

Jeg har i stedet netop bestilt Profoto's B2 Location Kit hos Photografica i København. Jeg glæder mig umådeligt til at hente det, når jeg i sensommeren kommer til Danmark, og ikke mindst til at komme ud at fotografere med det.

Jeg skal nok skrive en artikel om mine erfaringer med det nye lys-udstyr.
 


 
Tilføj kommentar
 
 
8 Kommentarer: