Ufortalte Beretninger 1:

Jeg er ikke fotograf

Damaskus' gamle bydel, marts 2005.
Damaskus' gamle bydel, marts 2005.
Jeg er journalist, ikke professionel fotograf. Til gengæld fotograferer jeg med en passion, der kendetegner den glade amatør. Og mit job som korrespondent i Mellemøsten for TV2 har ofte givet mig plads på allerførste parket som øjenvidne til de ofte dramatiske begivenheder i en af verdens mest interessante og omtumlede regioner. 
 
Jeg har som regel kun mulighed for at fotografere, når jeg ikke filmer til TV, så mine billeder viser ofte en lidt anden side af begivenheden – eller de giver et lidt anderledes perspektiv på det, der foregår. På den måde har jeg taget en lang række billeder, som hele tiden minder mig om de mange beretninger, jeg aldrig fik fortalt. Og fotografierne hjælper mig ofte til at huske følelser, stemninger, meninger i øjeblikket, som ikke hører hjemme i TV-nyhedsjournalistik.
 
 
Trappeopgangen op til vores LIVE-position på Tahrirpladsen i Kairo under revolutionen, 2011. Foto: Søren Kjeldgaard

Det er nogle af disse ufortalte oplevelser og stemninger, jeg forsøger at videregive her.
 
Et indslag til TV2/Nyhederne er i reglen ikke meget længere end omkring to minutter. Fra tid til anden ledsages et sådant indslag også af en direkte transmitteret samtale med studieværten – det vi i TV-sproget kalder en ”Live Q&A” (direkte spørgsmål & svar). Lad mig bare fortælle, at 12 linjer på et A4-ark er et minut talt i TV, så det er ikke mange ting, man når at få sagt. Naturligvis kommer der så de mængder af informationer, de levende billeder, der ledsager, leverer. Alligevel føler jeg, at man, når man opholder sig midt i et brændpunkt i månedsvis, og dag for dag følger begivenhederne, ophober man så megen viden og akkumulerer så mange beretninger, som TV aldrig giver en mulighed for at få fortalt. 
 
Det råder jeg nu lidt bod på her. Jeg fortæller her nogle af de historier, det ikke lykkedes mig at fortælle på TV – nu illustreret med mine egne billeder. Bogen bygger på mine optegnelser i mine notesbøger (så gammeldags er jeg stadigvæk), mine dagbogsnotater, de indlæg jeg på tidspunktet skrev til min hjemmeside på internettet, og de følelser og erindringer der vælder tilbage, når jeg sidder og bladre igennem mine fotografier fra de ofte omtumlede dage, mens begivenhederne udspillede sig.

Jeg har som regel kun mulighed for at fotografere, når jeg ikke filmer til TV, så mine billeder viser ofte en lidt anden side af begivenheden – eller de giver et lidt anderledes perspektiv på det, der foregår.
Mange af begivenhederne udspiller sig sådan set stadigvæk. Både fordi de konflikter og situationer, jeg dækker i mit journalistiske arbejde, er årtier lange stridigheder, som stadigvæk ikke er løst. Og fordi det, vi kalder Det arabiske Forår, stadigvæk udspilles, mens dette skrives. Jeg sidder nemlig og skriver dette på min hotelbalkon i Kairo, mens demonstrationerne fortsat foregår ovre på Tahrirpladsen mindre end en kilometer borte. Men jeg besluttede sammen med forlaget Ajour, at det også var vigtigt, at bogen kom ud, mens de begivenheder, den beskriver, stadigvæk er i frisk erindring. Derfor er produktionen, tilrettelæggelsen og layoutet af de enkelte sider foregået i Danmark sideløbende med at jeg har siddet og skrevet andre og optaget og udvalgt billeder i Mellemøsten, mens jeg har dækket begivenhederne.
 
 
Vores balkon med udsigt over Tahrirpladsen i Kairo under revolutionen, 2011. Foto: Søren Kjeldgaard

En sådan hæsblæsende produktion har kun kunnet lade sig gøre, fordi to andre har brændt lige så meget for dette projekt, som jeg har. Først og fremmest Ajours forlagschef Teddy Petersen, som kritisk, kontant og kærlig men altid professionelt har taget sig af teksterne, og Flemming Sørensen, der med stor begejstring har kastet sig over materialet og lavet en lige så fantastisk, følsom og forstående tilrettelæggelse, layout og redigering af både tekst og billeder. Disse layouts har Flemming mailet til mig, så uanset hvor jeg befandt mig i verden, kunne følge med og kommentere på bogens tilblivelse. Fordi det hele er sket sideløbende med mit eget arbejde med bogen rundt om i Mellemøsten, så har de tos begejstring for projektet og deres indlevelse i bogen og den verden, den beskriver, været en konstant kilde til inspiration for mig. Da de to så også begge er uddannede og erfarne journalister, har vi hele vejen igennem talt samme sprog. På den måde har den pressede produktion ikke bare kunnet lade sig gøre, men den har været en sand fornøjelse – om end også lidt af en rutsjebanetur med kilderen i maven – at være med på.
 

* * *

Næste afsnit
English version




Ufortalt som e-bog
Hvis du vil se en oversigt over alle de afsnit af ”Untold Stories: Billeder og beretninger om Mellemøsten”, som indtil videre er blevet offentliggjort her på siden, så kan du finde den ved at klikke her. Listen bliver løbende opdateret.


 
Tilføj kommentar