Når man fotograferer, vil man altid gerne vise sine billeder til andre.
I særdeleshed når familien efter nogle år bliver lidt træt af altid at være det tvangsindlagte publikum. Og at fotografere til skrivebordsskuffen er ikke sjovt. Derfor begyndte jeg at bruge min hjemmeside til at vise mit fotografi for en lidt større offentlighed.
Det gav ”blod på tanden”.
Jeg ville egentlig også gerne have mine billeder ud på tryk i en egentlig fotobog, og derfor forsøgte jeg hele tiden at presse de bogforlag, jeg igennem årene har arbejdet sammen med, til også at tage en fotobog fra mig. Ingen var voldsomt interesseret. Fotobøger er for dyre at producere, og salget for dårligt.
Ét forlag i Danmark har dog lidt specialiseret sig i blandt andet at udgive fotobøger:
Forlaget Ajour, som er Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles boghandel og -forlag. I efteråret 2010 spiste jeg frokost i Odense med forlagschef Teddy Petersen, som til min store overraskelse næsten ikke skulle overtales. Han syntes godt om mine billeder, og især ideen om at der skal være tale om foto-essays – fotografier og tekst i et symbiotisk sammenspil, så det ene styrker det andet.
Teddy og jeg enes om, at jeg skal lave en fotobog om Jerusalem og Israel-Palæstinakonflikten. Det går jeg i gang med, men få måneder senere udbryder en folkelig revolution i Tunesien. Jeg er på Haiti, men haster tilbage til Mellemøsten.
Den tunesiske revolution breder sig til Egypten, Syrien og Libyen. Vi kalder opbruddet for Det arabiske Forår, og jeg befinder mig de næste mange måneder overhovedet ikke i Israel-Palæstinaområdet, så fotobogsprojektet går lidt i stå.
Jeg fotograferer dog stadigvæk. Det gør jeg altid. Også når jeg er på arbejde og reportagerejser for TV2. Så i disse måneder samler jeg masser af billeder sammen, hvis jeg en skønne dag får til opgave at lave en bog om omvæltningerne i den arabiske verden.
Et par måneder inde i Det arabiske Forår beslutter TV2, at man vil producere en
dokumentar-serie om stationens udenrigskorrespondenter. Derfor får vi alle et ekstra TV-hold med os,
som følger os i vores arbejde, og filmer alt vi laver. Ikke bare i vores arbejde – også vores fritid og mens vi slapper af, om det så er i haven hjemme i Jerusalem eller på et hotelværelse i Misrata i Libyen. Alt filmes.
Normalt, når jeg bare arbejder med min egen kameramand, så lægger jeg mine fotografiapparater fra mig, når jeg er på skærmen til vores eget TV-nyhedsindslag til TV2. Derfor kunne ingen hjemme i Danmark se, at jeg også fotograferede. Men når der nu pludselig er et andet TV-hold, der hele tiden filmer os, så kan alle og enhver nu se, at jeg hele tiden løber rundt med et par fotografiapparater over skulderen og tit også fotografere, når der er en lille pause under optagelserne.
Det får mig til at tænke på, at det jo er lidt skørt, at hele Danmark nu om et halvt års tid pludselig vil blive vidne til, at jeg er en dedikeret amatørfotograf, der skyder løs, selv når kuglerne fyger os om ørene, men den fotobog, jeg burde arbejde på, ligger stille, fordi jeg ikke er i Israel-Palæstinaområdet. Derfor ringer jeg til Teddy på Ajour i Aarhus og spørger ham, om vi ikke skal udvide bogen, så den ikke bare beskæftiger sig med Jerusalem og Israel-Palæstinakonflikten, men også om Det arabiske Forår. Og om vi ikke også skal forsøge at få bogen til at udkomme, når
TV2’s dokumentarserie til januar 2012 begynder at rulle henover TV-skærmene i Danmark.
Teddy elsker ideen. Det er jo gratis reklame. Jeg er også glad, men det betyder, at jeg nu også skal til at producere mine bogmanuskripter og udvælge og
bearbejde billeder, samtidig med at jeg skal dække omvæltningerne i den arabiske verden for TV.
Det bliver nogle hektiske måneder. Det er besværligt, men det lykkes.
Det meste af ”Untold Stories” er skrevet og redigeret, mens jeg dækkede borgerkrigen i Libyen. Udover mine kameraer og objektiver havde jeg også min computer og en harddisk med mig, ligegyldig hvor vi var og overnattede, og alle pauser i arbejdet blev udnyttet til at skrive og se billeder igennem.
Hver aften, når vi sendte vores indslag hjem til TV2 på vores medbragte satellit-transmissionsudstyr, udnyttede jeg forbindelsen til også at få et par manuskripter og fotos med op til Danmark, og se, om Teddy fra forlaget eller Flemming Sørensen, som lavede layouts, havde nogle færdige opslag, jeg skulle kigge på.
Bogen endte med at udkomme samtidig med at TV2’s ”Korrespondenterne” blev vist på TV. Den fik stort set fine anmeldelser i aviser og blade og har solgt godt. Så godt at den nu tre år senere er udsolgt, og da den næppe bliver genoptrykt, gør jeg den nu frit tilgængelig i en elektronisk udgave for alle her på min hjemmeside.
Samtidig arbejder jeg på to nye fotobøger: ”Alt for tæt på Gud”, som handler om Jerusalem og byens hellige steder, fromme pilgrimme og andre, og ”Et yndigt Land” om Langeland, der selvom det som et såkaldt ”udkantsområde” bliver forsømt af staten og myndighederne, alligevel trives på grund af de fantastiske mennesker, der bor på øen og kæmper for at holde alt i gang.
Jeg havde håbet, at de allerede ville være udkommet, men mit arbejde bliver ved med at placere mig de forkerte steder i verden i forhold til mine bogprojekter.
Dette var endnu et ”pausebillede” om bogens
tilblivelse, som markerer, at afsnittet om Israel-Palæstinakonflikten nu også er fuldt oploadet til hjemmesiden. Snart begynder jeg på ”Untold Stories” tredje og sidste afsnit. Det som jeg skrev om ovenfor – Det arabiske Forår.
* * *
Forgående afsnit --
Næste afsnit
”Ufortalt…” som e-bogHvis du vil se en oversigt over alle de afsnit af ”Untold Stories: Billeder og beretninger om Mellemøsten”, som indtil videre er blevet offentliggjort her på hjemmesiden, så kan du finde den ved at
klikke her.